Lukioiden kartoitusta

Työni on alkanut lukioiden tutustumiskierroksella, jossa pääsen esittäytymään ja kertomaan projektistamme. Jokaisessa lukiossa on omanlaisiaan tiedonhankintaan, -hallintaan ja kirjastoihin liittyviä tarpeita ja projekteja, joissa voin olla apuna.  Tutustumiskierroksella voimme keskustella näistä ja sopia, mihin tulen mukaan. Tässä hieman kokemuksia tähän mennessä toteutetuista lukiovisiiteistä:

1) Hervannan lukiolla on oma kirjasto, jolla tuntuu olevan vakiintunut rooli koulun arjessa. Kirjasto on ”ammattimaisen” näköinen lehtihyllyineen, kirjasto-opettajan työpisteineen ja oppilaskoneineen. Kirjastossa pidetään oppitunteja, oppilaat tekevät siellä koulutehtäviä ja viettävät vapaa-aikaa. Päivystin kirjastossa kaksi päivää (20.-21.1) ja olin oppilaiden käytettävissä.

Menen ”apuopettajaksi” ensi jaksossa alkavalle äidinkielen 5-kurssille (Länsimaisen kirjallisuuden historia), jossa oppilaat tekevät tutkielman valitsemastaan romaanista. Kurssin alussa vedän ryhmille kirjavalintaan liittyvän opetustuokion: teen kirjanäyttelyn valikoiduista kirjoista ja esittelen kaupunginkirjaston PIKI-verkkokirjastoa. Myöhemmin kurssilla avustan oppilaita tiedonhaussa (tämä on vielä kehitteillä) ja suunnittelen vierailua kaupunginkirjastoon, jossa oppilaat pääsevät opastetusti etsimään tietoa tutkielmiaan varten.

Menen lisäksi (verkko)tuutoriksi historian keskiaika-kurssille. Tähän mennessä olen tehnyt hieman kirjalistaa verkkolähteiden tueksi ja teen vielä tiedonhaun keskiaika-aiheisista verkkolähteistä. Kurssin lähetessä ja edetessä tämäkin asia selviää enemmän!

2) Hatanpään lukiolla ollaan perustamassa uutta kirjastoa remontin myötä. Palaverissa (14.1.) pohdimme kirjaston/mediateekin käyttötarkoituksia, -tarpeita, soveltuvia kalusteita ja tilankäyttöä. Ensi viikolla tapaamme kirjastokalustesuunnittelijan kanssa, joka kertoo meille enemmän liikuteltavien kalusteiden mahdollisuuksista. Kirjasto tulee siis sijaitsemaan juhlasalin takaosassa, josta kalusteet täytyy siirtää tarvittaessa pois. Myöhemmin keväällä tulen suunnittelemaan kirjastolle soveltuvan luokitusjärjestelmän.

This entry was posted in Lukiokartoitus. Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin: Lukioiden kartoitusta

  1. Pirkko Turunen sanoo:

    Olen toiminut nopeasti ja saanut nauttia Heidin seurasta jo kaksi päivää. Ideoita ÄI 5-kurssille alkoi tulla nopeasti. Lähdimme liikkeelle periaatteella, katsotaan, mitä tapahtuu. Ainoa vaikeus on ollut, että omat ajatukset ovat vielä tämän jakson kursseissa, enkä vielä ollut alkanut suunnitella uusia kursseja, kun jo teimme päätöksiä tapaamisista. Kurssin toteutan kuitenkin samalla tavalla, kuin sen olen tottunut tekemään ennenkin: opiskelijat tekevät valitsemansa kirjan pohjalta esseen ja tavoitteena on oppia myös itsenäistä tiedonhakua. Mutta nyt minulla on asiantuntija auttamassa juuri tässä vaikeimmaksi koetussa asiassa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s