Tutkimusta

Jos olet kiinnostunut lukemaan tieteellistä tutkimusta tiedonhallintataitojen opetuksesta ja integroimisesta kouluopetukseen, voit lukea gradu-tutkielmani tästä aiheesta😉

Aineisto on kerätty yläasteen 8-luokan maantiedon kurssilta vuonna 2007. Oppimistehtävä oli tosi mielenkiintoinen: tutkielma Euroopan maantieteestä. Maantieteellisten tavoitteiden lisäksi oppimistavoitteisiin kuului muun muassa itsenäinen tiedonhaku ja tutkielmatyöskentely, tietokoneen ja erilaisten ohjelmien käyttö ja oman työn suunnittelu.

”Tutkielmataitojen” opettelu vei kurssilta paljon aikaa, mutta useilla tavoilla mitatuissa oppimistuloksissa ne näkyivät selvästi🙂 Tampereen yliopiston elektronisesta tutkielmatietokannasta pääset lueskelemaan työtäni.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

This entry was posted in Yleistä. Bookmark the permalink.

2 vastausta artikkeliin: Tutkimusta

  1. Eero Sormunen sanoo:

    Terve Heidi
    Terveiset Göteborgista informaatiolukutaitotutkimuksen kehittämistä pohtivasta kokouksesta. Olemme tällä koolla Louise Limbergin vieraina pohtimassa minkälaista tutkimusta pyrkisimme saada liikkeelle.Louisen ryhmä on tehnyt kovasti kiinnostavaa työtä jo kymmenen vuotta. Göteborgin yliopistossa on huippututkimuksen yksikkö LinCS.

    Tänään puhui mm. Mikael Alexanderson (nykyisin kasvatustieteiden tiedekunnan dekaani). Yksi keskeinen johtopäätös monista tutkimuksista oli hänen mukaansa, että opettajien ja kirjastonhoitajien yhteinen ongelma on miten päästään mielkkääseen oppimiseen (meaningful learning). Sinänsä opettajat soveltavat edistyneitä opetuksen ja ohjauksen menetelmiä mutta silti osa oppijoista ei saavuta hyviä oppimistuloksia eikä kehity itsenäisenä oppijana (vrt. tutkielmataidot).

    Olaf Sundin vetää uusinta projektia (EXACT – Expertise, Authority and Control on the Internet), jossa selvitetään mm. miten oppilaat arvioivat web-lähteiden, erityisesti wikien ja blogien informaation uskottavuutta. Netistä löytyy jotain tietoa tästä projektista.

    Louisen ryhmältä on tulossa (ehkä kesällä) ulos Jenny Hedmanin ja Anna Lundhin toimittama kirja ”Informationkompetenser. Om lärande i informationpraktiker och informationsökning i lärandepraktiker.” Kirja sisältää eri tutkijoiden artikkeleita. Minulla on käsikirjoituksen kopio, jos haluat treenata ruotsin lukemista…

    – Eero

    • Heidi sanoo:

      Hei,

      ja kiitokset kommentista!🙂

      Innostuin tuosta EXACT-hankkeesta: opetan juuri tuota lähteiden kriittistä tarkastelua ja arviointikriteerejä viikoittain. Erityisesti nuo web 2.0 -teknologioille rakentuvat palvelut kiinnostavat oppilaita, ja he itsekin tuottavat materiaalia verkkoon enemmän ja enemmän. Monilla kursseilla on käytössä (moodlen) wiki, ja eräällä kurssilla sosiaalisen median ning-alusta, jonne oppilaat tekevät kurssityön blogi-muodossa. Ehkäpä lähitulevaisuudessa myös avoimia palveluita, jolloin oppilaat tuottaisivat avoimia oppimateriaaleja muille! Uskon, että tämä saattaisi motivoida oppilaita lähteiden merkitsemiseen ja ”tutkimus”prosessiin.

      Mielenkiintoista, Kirsin kurssilla kyllä tuntui siltä että oppilaat kehittyivät kovastikin itsenäisinä opiskelijoina. Mikähän oli sen kurssin hyvien tulosten salaisuus…

      Olin viime viikolla ITK’ssa ja juttelin siellä Tietoyhteiskunnan tilat ja sisällöt -hankkeen tutkijan kanssa🙂 Täytyykin kirjoittaa konferenssista postaus lähipäivinä!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s