Tarttuva tiedonhaun opetus

Tänä syksynä on jo ehtinyt tapahtua monenlaista. Jaoin lukioiden opettajille uuden Tiedonhallintataitojen opetussuunnitelman ja kerroin heille hankkeen tarjoamasta tuesta sen toteutukseen. Osallistuin kirjastoalan satelliittikonferenssiin IFLA:an, missä käytin puheenvuoron yhdessä Tampereen yliopiston Eero Sormusen kanssa kertoakseni wiki-pilottikursseista ja niistä saaduista tutkimustuloksista (pdf.). Lisäksi olen jatkanut tiedonhankinnan oppituntien pitämistä, joiden kysyntä on ollut mukavasti kasvusuuntaista.

Yhä enemmän olen kuitenkinkin alkanut pohtia, millaista olisi todella tarttuva tiedonhallinnan opetus, mistä opiskelija todella saisi kaiken hyödyn irti. Opetuksenhan tulisi lähteä perusasioista, olla monipuolista ja sopiviin paloihin jaettua . Sen tulisi olla osa lähes kaikkia oppiaineita ja tukea opiskelijan itsenäistä oppimista. Tähänhän pyrimme jo opetussuunnitelmassamme. Mutta toteutuuko tavoite? Oppivatko opiskelijat todella, mitä yritämme heille opettaa mm. näillä yksittäisillä vierailuluennoilla? Tai ymmärtävätkö he oppimaansa? Kenties he kuuntelevat, mutta mitä he muistavat viikon päästä ja saavatko he apua harjoitellessaan itsenäisesti?

IFLA:ssa Susan Barnes Whyte ja Jean Caspersin esittelemä malli kuulosti kiinnostavalta (pdf.). Siinä opettaja ja koulun informaatikko toimivat tiiminä tiettyjen kurssien suunnittelussa ja toteutuksessa (writing intensive courses). Informaatikko on läsnä useammalla kuin yhdellä oppitunnilla ja osallistuu jopa tunneille, joilla opiskelijat pitävät omat esityksensä. Näin eri tiedonhankinnan taidot voidaan opettaa riittävän pieninä paloina, kurssilla käytettävät lähteet ja tehtävät tukevat paitsi kurssin oppisisällön myös tiedonhaun taitojen oppimista, ja opiskelijoiden itsenäistä tiedonhankintaa seurataan ja tuetaan koko prosessin ajan. Pienimuotoista tiimiopettamista siis.

Suomen kirjallisuushistorian Wikipedia-kurssillamme oli hiukan samantapainen lähestymistapa. Kurssin toteutus suunniteltiin tiedonhankintatehtävän osalta yhteistyössä opettajan kanssa. Opiskelijat olivat tutustuneet aiheisiinsa jo ennen varsinaisen tiedonhaun prosessin aloittamista. Näin heillä oli jonkin verran pohjatietoa aiheesta, he tiesivät mitä heiltä odotettiin ja millaista tietoa he tarvitsisivat tehtävän toteutukseen. He olivatkin valmiita ottamaan vastaan ohjeita tiedonhakunsa tueksi kirjastokäynnin yhteydessä, jolloin heille esiteltiin sekä verkko- että painettujen lähteiden hakua ja käyttöä. Opiskelijat työstivät tekstejään Moodlessa, missä opettaja pystyi seuraamaan ja kommentoimaan työn etenemistä. Tekstien viimeistely tehtiin yhteisellä tunnilla, missä myös informaatikko oli paikalla. Näin opiskelijat saivat viimeisiä vinkkejä mm. lähteiden merkintään ja CC-lisensoitujen kuvien käyttöön.

Vaikka projekti oli suuritöinen, tehtävät eivät olleet kovin monimutkaisia. Opiskelijoiden tuli vain esitellä kirjansa ja kertoa sopivia lähteitä käyttäen kirjailijasta, aikakaudesta sekä kirjan aikalaisvastaanotosta. Tarkoitus olikin paitsi oppia itse asiaa, myös tutustua aiheesta kertoviin lähteisiin ja niiden käyttöön, harjoitella painettujen lähteiden ja kirjaston käyttöä,  oppia arvioimaan tietosanakirja-artikkelin luotettavuutta sekä ymmärtämään sen luonteen tiedonlähteenä.

Jos lukioilla olisi vakituinen informaatikko, tämän tyyppisten kurssien toteutus säännöllisesti olisi verrattain helppoa. Tuki olisi lähellä sekä opettajalle että opiskelijalle. Tätä pitäisin yhtenä hyvin toimivana tapana nuorten tiedonhallinnan taitojen kartuttamiseen ja nykyaikaisten oppimistapojen omaksumiseen.

Tietoja thheidi

Tampereen OTE-hankkeen projektikoordinaattori
This entry was posted in Tiedonhaun opetus and tagged , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s